Logo Header

Honderd Talen

Elk kind is uniek. Elk kind is krachtig. Elk kind is creatief en gericht op communicatie.

In mijn werk laat ik mij inspireren door de pedagogiek van Reggio Emilia, met als grondlegger de Italiaanse pedagoog en filosoof Loris Malaguzzi. Deze pedagogiek gaat ervan uit dat kinderen worden geboren met een indrukwekkend scala aan talenten en mogelijkheden. Zij hebben van jongs af aan de kracht om de wereld te onderzoeken en ontdekken en richting te geven aan hun eigen ontwikkeling.

Deze pedagogiek wordt ook wel de pedagogiek van de Honderd Talen genoemd. Kinderen communiceren op heel veel verschillende manieren, in Honderd Talen. Zij kunnen zich uitdrukken in beweging, in klanken, in kleuren, op papier, in klei, in hun spel, met voorwerpen in zand etc.  ledere taal heeft zijn eigen zeggingskracht en mogelijkheden.

In mijn begeleiding stem ik af op de taal van het kind. In zijn eigen taal laat het kind zien en horen wat zijn behoeften, verdriet, zorgen, blijdschap, angsten en verlangens zijn. Al doende brengt het kind in beeld wat er aan de hand is, maar ook waar de mogelijke oplossingen te vinden zijn. Al spelend, tekenend, bewegend, kleiend laat ik het kind ervaren, verwerken, onderzoeken, experimenteren en leren over zichzelf, anderen en de wereld. Ik zoek met het kind waar de mogelijkheden liggen om weer op een fijne manier in het leven te staan en op eigen kracht weer verder te kunnen. Oplossingen die spelend gevonden worden neemt het kind mee naar het ‘echte’ leven.