DE HONDERD IS ER WEL
Het kind heeft honderd talen
honderd gedachten
honderd manieren van denken
van spelen, van spreken
Honderd, altijd weer honderd
manieren van luisteren
verwonderen en liefhebben
honderd vreugden om te zingen
en te begrijpen
honderd werelden om te ontdekken
honderd werelden om te verzinnen
honderd werelden om te dromen.
Het kind heeft honderd talen
(en nog honderd honderd honderd meer).
Maar ze pakken er negenennegentig af.
de school en de samenleving
scheiden het hoofd van het lichaam.
Zij zeggen tegen het kind:
dat hij zonder handen moet denken
zonder hoofd moet handelen
moet luisteren en niet praten
moet begrijpen zonder vreugde
alleen met Pasen en Kerstmis
mag liefhebben en verwonderen.
Zij zeggen tegen het kind:
Ik geef je de al ontdekte wereld,
en van de honderd pakken ze er negenennegentig af.
Ze zeggen tegen het kind:
dat werk en spel
realiteit en fantasie
wetenschap en verbeelding
hemel en aarde
verstand en droom
dingen zijn
die niet bij elkaar horen.
En dus vertellen ze het kind
dat de honderd er niet is.
Het kind zegt:
Zeker: de honderd is er wel.
Loris Malaguzzi