In de pedagogiek van Reggio Emilia is het belang rijk dat kinderen leren keuzes te maken. in plaats van volwassenen die bepalen wat wel en niet mag is kunnen we kinderen zelf leren om consequenties van gedrag te herkennen. Het doel dat je hiermee uiteindelijk bereikt is dat kinderen gaan nadenken en proberen de juiste keuzes te maken. in het vorige bericht gebruikte ik het voordeel van een kind dat een ander kind slaat. Met een simpele maatregel (Jij kunt even niet met hem/haar spelen) heb je de situatie opgelost en heb je het kind iets gegeven om over na te denken.
We weten als volwassenen allemaal dat gedrag consequenties heeft. Als je door een rood stoplicht rijdt en er is controle, b.v. door een camera, weet je dat de consequentie een bekeuring is. Met andere woorden: die bekeuring is de consequentie van je eigen gedrag. Het is belangrijk ook aan kinderen ter leren dat gedrag consequenties heeft.
Uiteraard kost dat tijd. Als je daar morgen mee wilt beginnen betekent dat niet dat het dan overmorgen succes heeft. In deze situaties wordt ook veel van jezelf als ouder, of als begeleid(st)er gevraagd. NEE, of afgeleiden daarvan roepen, is de gemakkelijke manier. Er achteraan zeggen dat iets niet mag omdat jij het zegt is nog gemakkelijker. Wil je een nadere manier gebruiken dan moet er nagedacht worden. Wat zeg je en hoe zeg je het. Welke woorden kun je gebruiken om iets duidelijk te maken. En het kost misschien wel weken of nog langer om iets van succes te zien. Misschien kom je er niet uit of kun je geen voorbeelden bedenken waarmee je je kind kunt aanspreken. Laat dan eens een berichtje achter. Er zijn vast lezers van deze blog die je kunnen helpen.
Op de bovenstaande foto zie je dat een kind een roos uit de tuin plukt. Iets wat je waarschijnlijk liever niet wilt. Probeer eens te bedenken wat je zou kunnen zeggen om je kind duidelijk te maken dat je dat liever niet wilt.
Veel succes.